5 gode råd til at bliv en bedre coach

coachuddannelse

Hvis du leder folk, bør du bestræbe dig på at forstå vigtigheden af at kunne coache effektivt. Måden hvorpå man leder medarbejdere på kan have en voldsom indflydelse på deres effektivitet og produktivitet og således skabe bedre resultater.

For at du bedst muligt kan lede dine medarbejdere på den måde, der er bedst for dem, får du her fem trick til at blive en bedre coach.

1. Sikre dig, at du fuldt ud forstår, hvad det vil sige at coache

Mange ledere misforstår, hvad det vil sige at coache. Det er vigtigt, at en leder bruger en klar og konsistent ledelsesmodel, der forstår, hvorfor det er vigtigt at øge medarbejdernes engagement og ligeledes, hvordan man kan bruge dialog til at øge engagementet.

2. Undersøg dit perspektiv på mennesker

Hvilken type leder er du? En leder, der ser menneskers potentiale har en naturlig forståelse af, hvordan man udnytter potentialet. Omvendt er den dømmende leder, der bedømmer sine medarbejdere på fortidige og nuværende evner ikke i en særligt god position til at lære fra sig.

3. Lær og praktiser en effektiv coachmodel

Det er vigtigt, at du begynder med en coaching-model, der er forskningsbaseret og bevidst. Derudover er der forskel på at tage et endagskursus og så at tage en decideret coachuddannelse. Det kræver tid at blive en dygtig og effektiv coach, og en praktisk uddannelse er klart den bedste selvhjælp.

4. Stop med at slukke ildebrande

Som leder skal du ikke træde ind for at klare medarbejdernes problemer. Det gavner hverken dem eller dig selv. Dette skyldes, at medarbejderen vendes til, at når der er problemer, så kommer han til dig i stedet for at løse dem selv. Coach dine medarbejder til at udvikle gåpåmod og selvtillid, så skal de nok kunne overkomme problemerne selv eller i fællesskab.

5. Forstå personlighedsforskelle

Når du coacher dine medarbejdere skal du være opmærksom på, at hver eneste person har forskellige motivationstrickere og modtager læring på forskellige måder. Derfor bør du bruge noget tid på at lære, hvordan du taler med hver enkelt medarbejder, så du bedre kan lede dem.